فرق بین PS4های اسلیم، فت و پرو

همانطور که شرکت سونی در گذشته برای کنسول های PS1 و PS2 و PS3، مدل‌های جدید و کوچک‌تری را ارائه کرد؛ بعد از آن نیز برای نسل هشتمی خود به فکر افتاد تا دوستداران و خریداران را راضی نگه دارد. به همین دلیل حدود پایان سال 2016 شرکت سونی دو مدل جدید از کنسول نسل هشتمی خود را با نام PS4 Slim و PS4 Pro وارد بازار کرد. بنا به ادعای شرکت سونی مدل Slim با ویژگی بهینه و مقرون به صرفه بودن و کنسول PS4 Pro به دلیل اجرای بازی‌ها با رزولوشن و نرخ فریم بالاتر جایگزین مدل‌های PS4 Fat شدند.

 

فرق انواع PS4 چیست؟

بین انواع پی اس فور، علی‌رغم شباهت زیادشان در اجرای بازی‌ها، تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که در ادامه این آموزش از کینگ اف گیم آن‌ها را با هم مرور خواهیم کرد.

  • اندازه و وزن کنسول

یکی از مهمترین تفاوت‌های انواع پی اس فور، اندازه و وزن آن است. نسخه اسلیم کاملا جمع و جور و سبک است. نسخه فت یا اصلی کمی سنگین‌تر است و در نهایت، نسخه پرو بزرگترین و سنگین‌ترین مدل PS4 است. بنابراین اگر قابل حمل بودن برای شما مهم است PS4 اسلیم را انتخاب کنید.

  • قدرت کنسول

از دیگر مواردی که انواع پی اس فور در آن دارای اختلاف هستند قدرت دستگاه است. نسخه پرو دارای نوآوری‌هایی است که آن را نسبت به دو مدل قبل خود قدرتمندتر می‌کند و در واقع سریعتر است و نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate) بهتری دارد. پس چنانچه قدرت دستگاه برای شما در اولویت است بدون شک باید PS4 پرو را انتخاب کنید که قدرت پردازشی آن، تقریبا دو برابر نسخه اسلیم است.

  • فضای ذخیره‌سازی

تفاوت دیگر انواع پی اس فور، در میزان فضای ذخیره‌سازی آن‌هاست. نوع پرو دارای 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی، نسخه اسلیم با دو نوع فضای ذخیره‌سازی 500 گیگابایت و 1 ترابایت و در نهایت PS4 فت فقط با حافظه 500 گیگابایتی موجود است.

اگر بازی‌های زیادی خریداری می‌کنید، باید فضای ذخیره زیادی داشته باشید؛ بنابراین PS4 Pro با ۱ ترابایت فضای ذخیره‌سازی را انتخاب کنید. اما اگر عادت دارید بازی‌های خود را پس از اتمام حذف کنید، PS4 فت برای شما کافی است.

  • گرافیک

تفاوت بعدی انواع پی اس فور، در گرافیک و میزان کیفیت صفحه نمایش آن‌هاست. بازی‌ها در مدل پرو بسیار بهتر از اسلیم و نسخه‌های فت به نظر می‌رسند. پس اگر می‌خواهید کیفیت تصویر خوبی داشته باشید کنسول پی اس فور پرو برای شما مناسب است زیرا دارای وضوح تصویر 4K است. دقت کنید در صورتی می‌توانید از این ویژگی بهره ببرید که نمایشگر یا تلویزیون شما نیز 4K  باشد. در حالت FHD نیز بازی‌ها با جزئیات بیشتر و زیباتر ارائه می‌شوند. همچنین، رندر رنگ و کنتراست در نسخه Pro بهتر است. بنابراین اگر گرافیک برای شما در اولویت است، PS4  پرو بهترین مدل برای انتخاب است.

  • قیمت

یکی از مهمترین وجه تفاوت در انواع پی اس فور، قیمت است. بین انواع پی اس فور، مدل پرو از بقیه گران‌تر است. اما اگر نسخه‌های بازسازی شده آن را خریداری کنید ارزان‌تر خواهند بود.

  • قابلیت اتصال

تفاوت بعدی در انواع پی اس فور، قابلیت اتصال دستگاه است. نسخه پرو پلی استیشن 4 به سه درگاه USB مجهز است و از دو مدل دیگر یک پورت USB بیشتر دارد. این امر باعث می‌شود بتواند اتصال وسایل جانبی مانند: هدست واقعیت مجازی را به راحتی انجام دهید و بیشترین بهره را از بازی‌های واقعیت مجازی (VR) در پلی‌استیشن خود ببرید. اگر بخواهید کنسول خود را به سینمای خانگی متصل کنید، این امکان در هر دو نسخه پرو و اسلیم وجود دارد. چراکه دارای خروجی صوتی نوری هستند.

  • مصرف انرژی

مصرف انرژی نیز در بین انواع پی اس فور متفاوت است. اگر به دلایل زیست محیطی یا اقتصادی، مراقب مصرف برق خود هستید، نسخه اسلیم تقریباً نصف نسخه پرو، برق مصرف می کند. بنابراین احتمال داغ شدن آن در حین بازی کمتر است. توجه داشته باشید در صورتی که برای بازی به صفحه نمایش 4K وصل شوید، مصرف انرژی PS4 افزایش خواهد یافت.

تفاوت انواع PS4 از نظر مشخصات فنی

در ادامه بررسی انواع پی اس فور، آن‌ها را از نظر مشخصات فنی در جدول زیر با هم مقایسه کرده‌ایم تا با نگاهی اجمالی به تفاوت‌های فنی سه مدل PS4 فت، اسلیم و پرو پی ببرید.

ویژگی فنیPS4 فتPS4 اسلیمPS4 پرو
CPUجگوار 8 هسته‌ای AMD با فرکانس 1.6 گیگاهرتزجگوار 8 هسته‌ای AMD با فرکانس 1.6 گیگاهرتزجگوار 8 هسته‌ای AMD با فرکانس 2.1 گیگاهرتز
GPUگرافیک مجتمع AMD با فرکانس 800 مگاهرتز با عملکرد 1.84 ترافلاپسگرافیک مجتمع AMD با فرکانس 800 مگاهرتز با عملکرد 1.84 ترافلاپسگرافیک یکپارچه AMD Polaris با عملکرد 4.2 ترافلاپس
رم8 گیگابایت GDDR58 گیگابایت GDDR58 گیگابایت GDDR5 + 1 گیگابایت GDDR5
ذخیره‌سازیهارد دیسک قابل تعویض 500 گیگابایتهارد دیسک قابل تعویض 500 گیگابایتهارد دیسک قابل تعویض 1 ترا بایت
ابعاد12* 10.8* 2 اینچ11*10*1.5 اینچ12.8*11.6*2.1 اینچ
وزن2.81 گرم2.08 گرم3.26 گرم
رنگسفید و سیاهسیاهسفید و سیاه
درایو نوریBlu-ray/DVDBlu-ray/DVDBlu-ray/DVD
اتصالاتبلوتوث 2.1بلوتوث 4بلوتوث 4
اشتراک اینترنتPS Plus برای بازی آنلاینPS Plus برای بازی آنلاین موردPS Plus برای بازی آنلاین
پورت‌هاHDMI، خروجی آنالوگ AV، 2 تا USB 3، AUX، S/PDIFHDMI، خروجی آنالوگ AV، 2 تا USB 3، AUX، S/PDIFHDMI، خروجی آنالوگ AV، 2 تا USB 3، AUX، S/PDIF
پشتیبانی از 4Kدارد، فقط ویدئودارد، فقط ویدئودارد
پشتیبانی از HDRدارددارددارد
تاریخ عرضه15 نوامبر 201315 سپتامبر 201610 نوامبر 2016

با مطالعه این جدول مشاهده می‌کنیم که انواع پی اس فور فت و اسلیم از نظر مشخصات فنی شبیه هم هستند و در برخی موارد مدل پرو با آن‌ها متفاوت است.

 

جمع‌بندی و سوالات متداول

با انتشار و عرضه انواع پی اس فور (PS4) یک دوره هیجان انگیز برای کنسول‌های بازی و گیمرها آغاز شد. شرکت سونی در این رویداد اقدام به ارائه یک دستگاه فوق‌العاده قدرتمند با فضای ذخیره‌سازی زیاد و قابلیت‌های بصری عالی کرد. از آن زمان، این شرکت به بهبود طراحی کنسول‌های بازی خود ادامه داد و  تا سال 2021 انواع پی اس فور معمولی یا فت، اسلیم و پرو را برای گیمرها وارد بازار کرد. اگرچه این سه مدل تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، اما برخی تفاوت‌های خاص در آن‌ها وجود دارد که تجربه بازی شما را متأثر خواهد کرد.

 

امیدواریم این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *