توضیحات
- داستان بازی The Last of Us سرشار است از غافلگیری های متعدد و پیچش های جذاب روایی. به واقع در هر کجای داستان این بازی که مخاطب کمی احساس یکنواختی می کند، ناگهان طوفانی به پا می شود و همه چیز را در هم می ریزد. در کل می توان گفت برای آثاری که از روایت خطی در ساختار خود بهره می گیرند، حفظ استحکام داستان و تداوم بخشیدن به اوج گیری قوس های روایی موجود در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. امری که داستان سرایان این بازی به خوبی از پس آن بر آمده اند و از این منظر داستان بازی The Last of Us یکی از درخشان ترین بخش های آن لقب می گیرد. در واقع استحکام داستانی بازی The Last of Us هنگامی بیش تر رخ می نمایاند که بدانیم سازندگان این بازی از تمی بسیار کلیشه ای برای شکل دادن رویداد های اصلی این بازی بهره جسته اند. هر چه باشد بحران زامبی محور ویران گری که در نهایت کوچه پس کوچه های شهر های پر جمعیت را به خرابه های ترسناک تبدیل می سازد، تا کنون بار ها به عنوان تم اصلی، زمینه ساز ساخت آثار مختلفی در دنیای سرگرمی شده است که صد البته بازی های کامپیوتری نیز جزیی قابل توجه از آن بوده اند. با این حال آن چه در داستان بازی The Last of Us بیش از هر چیز جلب توجه می کند، الهامات آشکاری است که داستان سرایان و طراحان بخش روایی این بازی از کتاب جاده، اثر کورمک مک کارتی، گرفته اند. کتابی که در چند سال اخیر شاهد تولید آثار مختلفی در دنیای سینما و بازی های کامپیوتری بر اساس وقایع آن بوده ایم. در واقع برای نگارنده ی این سطور، از همان ابتدای شروع این بازی سایه ی سنگین کتاب جاده بر روی وقایع داستانی و شخصیت های حاضر در بازی The Last of Us به خوبی احساس می شد و حتی این حدس را برای نگارنده به وجود آورد که به احتمال فراوان پایان داستان این بازی نیز دقیقاً مطابق با وقایع کتاب مک کارتی رقم خواهد خورد. اما با وجود این که داستان The Last of Us دقیقاً در حال حرکت به همان سمت و سو بود و به علت رویداد های رخ داده در نیمه ی انتهایی این بازی می طلبید که پایان بندی کتاب جاده را در این بازی نیز به شکل عینی تکرار شود، سازندگان این اثر از این امر اجتناب کرده و با طراحی فراز و فرودی اضافه در بخش پایانی داستان The Last of Us، پایانی کاملاً متفاوت (و صد البته Cliff Hanger) را برای این اثر رقم زدند. امری که شاید بتوان آن را نقطه ی تحسین آمیز کار آنان هم قلمداد کرد. چرا که در کل سازندگان این بازی موفق شده اند تا از دل مواد اولیه و محتوا هایی کاملاً تکراری و کلیشه ای، اثری غیر کلیشه ای و درگیر کننده در بخش داستانی را بیرون بکشند.


- در نسخه ی دوباره سازی شده ی این اثر از قابلیت های کنترلر اختصاصی کنسول PS4 در گیم پلی این بازی بسیار استفاده شده است. به این ترتیب که برای هدف گیری و شلیک اکنون می توانید برای راحتی کار از دو دکمه ی R2 و L2 استفاده کنید. ضمن این که فایل های صوتی یافت شده در محیط نیز اکنون از طریق اسپیکر کنترلر پخش می شوند و علاوه بر آن در امر شارژ باتری چراق قوه ی شخصیت های اصلی داستان نیز می توانید از تکان دادن کنترلر برای این کار بهره بگیرید. علاوه بر تمامی این ها می توان به بهبود ساختار Inventory و راحت تر شدن فرآیند ارتقا دادن تجهیزات تهاجمی نیز اشاره کردداستان بازی The Last of Us سرشار است از غافلگیری های متعدد و پیچش های جذاب روایی. به واقع در هر کجای داستان این بازی که مخاطب کمی احساس یکنواختی می کند، ناگهان طوفانی به پا می شود و همه چیز را در هم می ریزد. در کل می توان گفت برای آثاری که از روایت خطی در ساختار خود بهره می گیرند، حفظ استحکام داستان و تداوم بخشیدن به اوج گیری قوس های روایی موجود در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. امری که داستان سرایان این بازی به خوبی از پس آن بر آمده اند و از این منظر داستان بازی The Last of Us یکی از درخشان ترین بخش های آن لقب می گیرد. در واقع استحکام داستانی بازی The Last of Us هنگامی بیش تر رخ می نمایاند که بدانیم سازندگان این بازی از تمی بسیار کلیشه ای برای شکل دادن رویداد های اصلی این بازی بهره جسته اند. هر چه باشد بحران زامبی محور ویران گری که در نهایت کوچه پس کوچه های شهر های پر جمعیت را به خرابه های ترسناک تبدیل می سازد، تا کنون بار ها به عنوان تم اصلی، زمینه ساز ساخت آثار مختلفی در دنیای سرگرمی شده است که صد البته بازی های کامپیوتری نیز جزیی قابل توجه از آن بوده اند. با این حال آن چه در داستان بازی The Last of Us بیش از هر چیز جلب توجه می کند، الهامات آشکاری است که داستان سرایان و طراحان بخش روایی این بازی از کتاب جاده، اثر کورمک مک کارتی، گرفته اند. کتابی که در چند سال اخیر شاهد تولید آثار مختلفی در دنیای سینما و بازی های کامپیوتری بر اساس وقایع آن بوده ایم. امری که شاید بتوان آن را نقطه ی تحسین آمیز کار آنان هم قلمداد کرد. چرا که در کل سازندگان این بازی موفق شده اند تا از دل مواد اولیه و محتوا هایی کاملاً تکراری و کلیشه ای، اثری غیر کلیشه ای و درگیر کننده در بخش داستانی را بیرون بکشند.
ساختار گرافیکی بازی The Last of Us Remastered چه از لحاظ فنی و چه هنری بسیار قابل تحسین است و در طول مراحل این بازی می توان صحنه های بسیار چشم نواز و انیمشن های کاملاً روان و پر جزییاتی را به نظاره نشست یک باز سازی واقعی همان گونه که در بخش نخست این مطلب نیز به آن اشاره شد، هدف اصلی از تهیه کردن متن پیش رو انداختن نگاهی به چند و چون بازی The Last of Us Remastered است که در واقع نسخه ای باز سازی شده از بازی The Last of Us محسوب می شود. . اگر چه از زمان عرضه شدن این اثر بر روی کنسول PS3 زمان چندان زیادی نمی گذرد، اما با این حال در بخش دیداری این نسخه ی دوباره سازی شده، پیشرفت های مناسبی را شاهد هستیم. به عنوان مثال سیستم نور پردازی و طراحی سایه ها در بازی The Last of Us Remastered بسیار بهتر از نسخه ی پیشین این بازی به نظر می رسد و علاوه بر آن جزییات مدل شخصیت ها و برخی المان های محیط هم کیفیت بسیار بهتری یافته اند (چه از لحاظ بافت های به کار رفته در آن ها و چه از لحاظ ریزه کاری های مربوط به نکات چهره، مو و بدن). از سوی دیگر شما در گیم پلی این بازی می توانید علاوه بر نرخ فریم استاندارد نسخه ی پیشین The Last of Us یعنی 30 فریم بر ثانیه، بازی را در حالت 60 فریم بر ثانیه نیز به انجام برسانید که خود جهش قابل توجهی محسوب می شود. ضمن این که در تجربه ی این بازی بر روی هر دو نرخ فریم مذکور شخصاً با هیچ نوع افت فریم خاصی مواجه نبودم و تجربه ی گیم پلی بازی The Last of Us Remastered تجربه ای کاملاً روان و بی ایراد به نظر می رسید. شاید تنها ایراد کوچکی که بتوان به این بازی وارد دانست وجود تعدادی باگ مختصر در گیم پلی آن بود که در یکی دو مورد به گیر کردن در اجزای محیط یا عمل نکردن حرکات از پیش تعیین شده ی شخصیت های جانبی مربوط می شد (که در نهایت به بار گذاری مجدد از آخرین چک پوینت انجامید) و در موارد دیگری هم به عمل نکردن ضربات شخصیت اصلی در نبرد های تن به تن بر می گشت. سوای این تعداد باگ محدود، به دلیل محکم بودن ساختار فنی بازی The Last of Us Remastered ایراد خاص دیگری را نمی توان به آن وارد دانست.

نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.